Jak zadbać o UX na etapie projektowania sklepu internetowego?

UX, czyli user experience, ma decydujący wpływ na sukces biznesowy każdego e-sklepu. Owszem, klientów przyciągają przede wszystkim atrakcyjne ceny, jednak od wizyty na stronie do zakupu jest jeszcze bardzo daleka droga. Jeśli będzie ona wyboista, to klient poszuka łatwiejszej ścieżki u konkurencji. Dlatego tak ważne jest, by na etapie projektowania sklepu internetowego zadbać o wysokie UX. Jak to zrobić? Oto kilka podstawowych wskazówek.

Czytelna nawigacja

Nawigacja ma zdecydowanie największy wpływ na UX sklepu internetowego. Mamy tutaj na myśli czytelne menu, które w jasny sposób prezentuje kategorie produktów i ułatwia odnalezienie potrzebnej rzeczy. Struktura sklepu musi być przejrzysta, ponieważ osoby kupujące w sieci oczekują szybkiej informacji. Kategorie nazywaj w prosty sposób, daruj sobie jakieś zabawy językowe (np. „Na stopy” zamiast „Buty”).

Wyszukiwarka

Nie może jej zabraknąć na stronie żadnego e-sklepu. Niektórzy klienci nie chcą ręcznie szukać produktów za pomocą menu kategorii. Wolą po prostu wpisać nazwę towaru w wyszukiwarkę i otrzymać wyniki. Dlatego bardzo ważne jest, aby produkty były odpowiednio, czyli możliwie najprościej, tytułowane. Wyszukiwarka musi być także umieszczona na górze strony, bo właśnie tam będą jej szukać klienci.

Szczegółowe filtrowanie

Jeśli oferujesz w swoim sklepie wiele produktów zaliczanych do tej samej kategorii, to świetnym zabiegiem poprawiającym UX strony będzie zastosowanie filtrowania. Dzięki temu użytkownik z łatwością doprecyzuje swoje zapytanie i otrzyma dokładnie takie wyniki, jakich oczekiwał. Filtry należy umieścić na szczycie lub z boku strony.

Atrakcyjna prezentacja produktu

Już na etapie projektowania sklepu musisz uwzględnić dostateczną ilość miejsca na szczegółowy, atrakcyjny opis produktu wraz ze zdjęciem lub zdjęciami (a czasami nawet modelem 3D). 1-2 zdania suchego opisu to zdecydowanie za mało. Twój sklep może się wyróżnić na tle konkurencji prezentowaniem klientom dłuższych, inspirujących i przede wszystkim unikalnych opisów. Jest to także świetny sposób na poprawienie pozycji strony w wyszukiwarce Google.

Prosta ścieżka zakupowa

Na UX klienta w ogromnym stopniu wpływa to, czy ma on poczucie, że proces zakupowy jest prosty i bezpieczny. Podstawą jest więc zainwestowanie w certyfikat SSL (gwarancja szyfrowania połączenia) oraz udostępnienie klientom wielu opcji płatności. Klient po wrzuceniu produktu do koszyka powinien od razu wiedzieć, ile zapłaci za przesyłkę, kiedy zostanie ona zrealizowana, a także otrzymać propozycję dobrania kolejnych produktów, powiązanych tematycznie z pierwotnym przedmiotem zakupu (np. warto zaproponować syfon do brodzika prysznicowego).

Projektowanie sklepu internetowego to nie tylko stworzenie atrakcyjnej grafiki i wygodnego systemu sprzedażowego. Najważniejsze jest tutaj myślenie o potrzebach i przyzwyczajeniach klientów. Popełnienie błędów w sferze UX jest jednym z najczęstszych powodów słabej sprzedaży.

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.